הגדרה - רמת שכר לכלל העובדות והעובדים בתקן או בתפקיד של עו"ס שנקבעת לפי שני תנאים מצטברים:

  • ותק במקצוע העבודה הסוציאלית בלבד.
  • סך שעות (נקודות) הידע המקצועי המוכרות לצרכי שכר.

להלן פירוט שנות הוותק הנדרשות והיקף הידע המקצועי הנדרש לקביעת הרמה המקצועית של העובד/ת:

פירוט נוסף על ההכרה במומחיות בעבודה סוציאלית באתר משרד הרווחה והביטחון החברתי.

*לצורך העלייה לרמה מקצועית מנוסה ללא תואר שני, על העובדת להגיש בקשה לאישור השלמה לרמה המקצועית. פירוט בנושא ניתן למצוא בהסבר המפורט על יחידות ידע מקצועי.

**תואר שני מוכר לצרכי שכר יזכה את העובדת ב – 500 שעות ידע מקצועי. לחצו כאן לרשימת התארים המתקדמים המוכרים במסגרת רפורמת הישג לצבירת שעות ידע מקצועי. ראו פירוט בהמשך העמוד בנוגע לתארים מתקדמים לצרכי שכר. שימו לב, עובדת אשר עלתה לרמת מנוסה בגין תואר שני, תצטרך ללמוד בהיקף של 500 שעות ידע מקצועי נוספות לצורך המעבר לרמה מקצועית "בכירה".

***תנאי למעבר לרמת בכירה+ לעובדות שהחלו עבודתן כעו"ס החל משנת 2017: על עובדת לעבור לפחות פעם אחת מתפקיד אחד לאחר במהלך כל שנות עבודתה (מעבר תפקיד ב- 3 השנים הראשונות אינו נחשב כמעבר תפקיד לעניין זה). כל שינוי בתפקיד ו/או עיסוק ו/או מעסיק יחשב מעבר בין תפקידים.

תנאי התקדמות העובדת ברמות המקצועיות הם תנאים שלכל עובדת יש את האחריות והאפשרות לקדמם באופן עצמאי, ללא תלות במעסיק, למעט במסגרת הקדמה או עיכוב ברמה המקצועית הנקבעים על ידי המעסיק. קראו כאן לגבי הקידום והעיכוב.

 

ותק מקצועי מוכר לקביעת הרמה המקצועית

הוותק לקידום ברמות המקצועיות יקבע על פי תקופת העבודה במקצוע העבודה הסוציאלית החל ממועד רישומה של העובדת בפנקס העובדים הסוציאליים.

תקופות בהן שהתה העובדת בחופשה ללא תשלום לא יובאו בחשבון לקידום ברמה המקצועית, למעט במקרים הבאים:

  • חופשה ללא משכורת לרגל מחלה
  • היעדרות בתקופת לידה והורות בהתאם לחוק עבודת נשים, קרי 26 שבועות מיום הלידה.
  • היעדרות עקב שירות מילואים

לקביעת הוותק המקצועי, על העובדת להגיש למעסיק אישורים על תקופות עבודתה כעובדת סוציאלית ממעסיקים קודמים. להבטחת הקביעה המהימנה של תקופת הוותק המקצועי, יש להגיש אישורים מפורטים שיכללו פרטים כגון: שמה המלא של העובדת, מספר תעודת זהות, תפקיד העובדת, יום תחילת העבודה, יום סיום העבודה והיקף המשרה בכל התקופה.

שימו לב – במעבר בין מודל השכר הישן למודל השכר החדש לעובדת קיימת על המעסיק לקבוע את הוותק המקצועי בהתאם לנתונים המצויים בידיו, ואין צורך לספק אישורים חדשים.

 

שעות ידע מקצועי מוכרות לקביעת הרמה המקצועית

  • במעבר בין מודל השכר הישן למודל השכר החדש – יכללו כלל הלימודים אשר אושרו בעבר לעובדת לצורך תוספות שכר: תארים מתקדמים, לימודי תעודה, גמול השתלמות.
    • תואר שני שהוכר לשכר יזכה עובדת ב – 500 שעות (נקודות) ידע מקצועי.
    • תואר שלישי שהוכר לשכר יזכה עובדת ב – 200 שעות (נקודות) ידע מקצועי נוספות.
    • לימודי תעודה שהוכרו לשכר יזכו עובדת במספר השעות המצוין בתעודה מסיום הלימודים.
    • יחידת גמול השתלמות שאושרה ע"י ועדת גמול ההשתלמות תזכה עובדת ב -112 שעות ידע מקצועי. סך השעות יומר ליחידות של 100 שעות ידע מקצועי.
      • יתרת שעות, ככל שתיווצר, בגין המעבר בין יחידות גמול ההשתלמות ליחידות ידע מקצועי – תיזקף לזכות העובדת ליחידת הידע המקצועי הבאה אותה יש להשלים עד ל – 5 שנים ממועד הביצוע, הוא יום 1.9.2022. 
      • עובדת אשר בחרה עד כה לקבל תוספת שכר עבור גמולי ההשתלמות לפי דירוג המח"ר, יש לוודא באישור גמול ההשתלמות האחרון את מספר היחידות המדויק אשר אושר לה. לרוב, לעובדת המשולם גמול א' בשכר יש מספר יחידות גמול השתלמות שנע בין 4 ל- 7. לעובדת המשולם גמול ב' בשכר יש 8 או 9  יחידות גמול השתלמות. בכל מקרה, אישור גמול ההשתלמות האחרון קובע את מספר היחידות והשעות שיוכרו.
    • מיום 1.9.2022 ועד להודעה חדשה – לימודים יוכרו לשכר לפי הכללים הבאים:
      • תואר שני ושלישי יוכרו לפי רשימת התארים המתקדמים החדשה. הזכאות להכרה בתואר תלויה בזמן בו העובדת התחילה ללמוד את התואר. אם עובדת התחילה את לימודיה לתואר לפני 1.9.2022, זכאותה תבחן לפי רשימות התארים הקודמות. אם עובדת התחילה את לימודיה לתואר אחרי 1.9.2022, זכאותה תבחן לפי רשימת התארים החדשה שלעיל.
        • שימו לב - תואר שלישי מרשימת התארים הנ"ל, אשר נלמד לאחר 1.9.2022, ולאחר קבלת רמה מקצועית בכירה + או מומחית, יזכה את העובדת בחמישה מענקים שנתיים בסך כולל של 12,000 ₪ לעובדת במשרה מלאה (בתנאים מסויימים), והוא ישולם במשכורת חודש ינואר או לכל המאוחר במשכורת חודש פברואר. מענקים אלו לא יהיו חלק מהבסיס לחישוב החסכון לפנסיה ולא לקופת גמל להחזרי הוצאות. סכום המענקים יתעדכן מדי שנה בחודש ינואר החל מחודש ינואר 2023 לפי מדד המחירים לצרכן. ניתן להתעדכן בגובה המענק באתר חוזרי השכר של משרד האוצר.
      • קורסים, השתלמויות ולימודי תעודה יוכרו בוועדת ההכרה לאישור שעות (נקודות) ידע מקצועי ביחידות של 100 שעות לימוד לפי הכללים המפורטים בחלק "יחידות ידע מקצועי".

הליך קביעת הרמה המקצועית לעובדת

  • במעבר בין מודל השכר הישן למודל השכר החדש – על המעסיק לקבוע לעובדת את הרמה המקצועית לפי שנות הוותק במקצוע וסך שעות הלימודים המאושרים לשכר העומדים לרשותה במועד הביצוע, הוא יום 1.9.2022.
  • מיום 1.9.2022 ואילך – העובדת תידרש להגיש למעסיק אישורי ידע מקצועי (אישור לתואר מתקדם ואישורי יחידות ידע מקצועי מוכרות). כמו-כן, בעת תחילת העסקה אצל מעסיק חדש, על העובדת להגיש גם אישורי העסקה כעו"ס ממקומות עבודה קודמים לצורך קביעת הרמה המקצועית.
    ככלל, מומלץ מאוד להגיש בקשות לאישור לימודים או אישורי ידע מקצועי סמוך ככל הניתן למועד סיום הלימודים או מועד קבלתם, לפי העניין, ולא לדחות את הטיפול בכך, ויודגש כי:
    1. ועדת ההכרה תוכל לאשר רק קורסים מוכרים אשר במועד הגשתם לוועדה טרם חלפו 5 שנים ממועד אישור סיומם (בעקבות משבר הקורונה, התקופה שבין 1.3.2020 ועד 30.4.2021 לא נלקחת בחשבון בספירת 5 השנים).
    2. תואר מתקדם מוכר שיוגש למעסיק בתוך שנתיים ממועד אישור הזכאות לתואר, ייחשב לצורך עלייה ברמה מקצועית ממועד הזכאות לתואר או ממועד תחילת העבודה אצל המעסיק, לפי המאוחר מביניהם.
    3. תואר מתקדם מוכר שהוגש למעסיק בחלוף שנתיים ממועד אישור הזכאות לתואר, לא ייחשב לצורך עלייה ברמה מקצועית ממועד אישור הזכאות לתואר אלא ממועד ההגשה למעסיק.

שימו לב – במהלך התקופה שבין ספטמבר 2022 ועד אוגוסט 2025 יוגבל מספר שעות הידע המקצועי החדשות אשר יילקחו בחשבון לצורך העלייה ברמה המקצועית מתוך סך השעות המוכרות של כל עובדת, למעט השעות המזכות בעבור תואר שני, לפי הטבלה שלהלן:

 התקופה

מספר השעות שיילקחו בחשבון לעלייה ברמה המקצועית

ספט' 2022 – אוג' 2023

עד 50 שעות

ספט' 2023 – אוג' 2024

עד 130 שעות במצטבר

ספט' 2024 – אוג' 2025

עד 230 שעות במצטבר

ההגבלה היא רק על העלייה ברמה המקצועית!! על העובדת להמשיך ולהגיש לוועדת ההכרה את הלימודים ללא קשר להתחשבות המעסיק בשעות אלו לצורך העלייה ברמה המקצועית. עם סיום תקופת שלוש השנים האמורה – מלוא השעות שאושרו לעובדת במהלך 3 השנים האמורות יחושבו לצורך הרמה המקצועית.

מקור לזכות - הסכם רפורמת הישג. הסכם קיבוצי מיום 12.5.2022