95% מהעו״סים: הממשלה לא משקיעה מספיק בטיפול באלימות במשפחה

כ-70% מהעובדות הסוציאליות רואות גידול בפניות סביב אלימות במשפחה מאז פרוץ משבר הקורונה - אף על פי כן, 57.3% השיבו שאין שינוי בהיקף המענים בתחום ו- 15.8% מהעו"סים מציינות כי מאז פרוץ משבר הקורונה יש דווקא פחות מענים בתחום האלימות במשפחה

40% מהעו״סיות נתקלות במחסור בטיפול פרטני לנשים במרכזים למניעת אלימות במשפחה, 27.3% ציינו כי יש מחסור במקלטים לנשים נפגעות אלימות ו-39.7% הדגישו כי חסר סיוע כספי לנפגעות אלימות


לקראת יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים, איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ערך סקר בקרב 409 עו"סים בנושא חשיפתם לאלימות במשפחה והאמצעים העומדים לרשותם על מנת לטפל בנפגעות.

97.3% מהעו"סים פוגשים נשים נפגעות אלימות או גברים שנוהגים באלימות (על-אף ש-78% מהעו"סים אינם עוסקים ישירות בתחום). מתוכם 57.8% פוגשים אותן לעיתים קרובות או קרובות מאד.

67.5% מהעובדות הסוציאליות רואות גידול בפניות סביב אלימות במשפחה מאז פרוץ משבר הקורונה.
אף על פי כן, 57.3% השיבו שאין שינוי בהיקף המענים בתחום ו- 15.8% מהעו"סים מציינות כי מאז פרוץ משבר הקורונה יש דווקא פחות מענים בתחום האלימות במשפחה. רק 26.7% מציינות כי יש יותר מענים.

רק כ-20% מהעו"סים השיבו שיש להם די כלים, מענים ומשאבים כדי לתת מענה לפניות בתחום האלימות במשפחה. כ-50% מהעו"סים ציינו כי חסרים מענים טיפוליים בישוב בו הן עובדות, על-מנת לתת מענה לפניות בתחום האלימות במשפחה. 37.7% ציינו כי אין להן די זמן לטפל בפניות.

40% מהעובדות הסוציאליות ציינו כי הן נתקלות במחסור בטיפול פרטני לנשים במרכזים למניעת אלימות במשפחה, 27.3% ציינו כי יש מחסור/רשימות המתנה ארוכות למקלטים לנשים נפגעות אלימות ו-39.7% הדגישו כי חסר סיוע כספי לנפגעות אלימות.

51.7% מהעו"סיות ציינו שחסרים מענים לגברים: טיפול פרטני או קבוצתי במרכזים למניעת אלימות במשפחה או מסגרות מגורים

46.2% מהעו"סים השיבו שאין ביישוב בו הן עובדות די עבודת מניעה סביב אלימות במשפחה.
94.3% מהעו"סים סבורים שהממשלה אינה משקיעה מספיק משאבים בטיפול בתופעת האלימות במשפחה.

עו"ס ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים: "משבר הקורונה והמצוקות הרגשיות והכלכליות שבעקבותיו ממשיכים לתת את אותותיהם בעלייה דרמטית באירועי האלימות במשפחה. למרות שבמהלך השנים 2020-2021 הורחבו השירותים הטיפוליים בתחום, זה פשוט לא מספיק. שנים של התעלמות והפקרות, של הבטחות והתחייבויות שזרקו פוליטיקאים לאוויר והתאדו למחרת, תקציבים שלא הועברו ותהליכי חקיקה שלא בוצעו. לא במקרה 95% מהעובדות הסוציאליות סבורות שהממשלה לא משקיעה מספיק בטיפול באלימות במשפחה".