פורסם ב: מאת בקטגוריות השתלמויות, כתבות מוצגות, מחוז ת"א והמרכז.

חברים יקרים,

אנו ממשיכים להציע לכם קורסים לגמול השתלמות במחירים מוזלים בכדי שתשלימו זכאותכם לגמול השתלמות ל- 10.8%.

להלן קישורים לסילבוס וטופסי ההרשמה לקורסים לגמול השתלמות לשנת 2017.

 

קורס: ביבליותרפיה במבט קהילתי לעוס"ים בלבד- 56 שעות

המלה ביבליותרפיה מורכבת מהמלים "ביבלוס" (ספר) ו"תרפיה" (ריפוי). אכן, במרכזה של הביבליותרפיה עומדים תהליכי קריאה וכתיבה המפגישים את הקורא עם נפשו. זוהי דרך להשתמש בכוחה המרפא של הספרות בתוך הקשר של מפגש פרטני וקבוצתי.

חיינו רוויים בסיפורים. ישנם הסיפורים החיצוניים לנו, החל מהשיר המתנגן ברדיו בנסיעה הביתה מהעבודה וכלה בספרים שאותם קראנו בחיינו. ישנם גם הסיפורים שהם הסיפורים שלנו, החל מהפתק הקטן שיקירנו השאירו לנו על המקרר וכלה בסיפור החיים שלנו שטומן בחובו מנעד רחב של רגשות, תחושות וזיכרונות.

הביבליותרפיה מבקשת להפגיש אותנו עם כל הסיפורים האלו, החל מהפשוטים והחיצוניים לנו ועד לסיפורים הפנימיים והכמוסים ביותר שהם חלק מהפסיפס העדין של מי שאנחנו. היא יוצאת מנקודת הנחה שהכול טקסט. הכול סיפור. שאנחנו עצמנו סיפור שמהלך בעולם, שקורים לו דברים והוא משתנה ומתפתח מיום ליום.

ביבליותרפיה היא שפה שדרכה כל אדם מתוודע אל עצמו ואל העולם שסביבו, כאשר דרך הקריאה והכתיבה הוא נפגש  עם מגוון של סיטואציות, רגשות, חלומות, זיכרונות, מערכות יחסים ופרידות. הסיפורים החיצוניים, דרך המפגש הביבליותרפויטי, באים במגע עם חלקים מן הסיפור הפנימי שלנו. מפגש זה פותח ערוץ לעיבוד, לשינוי ולהתפתחות אישית.

המרצים: חברי וממקימי המרכז הארצי לביבליותרפיה : אייל איבניצקי ,סמדר שטיינברג, רועי חיון

נושאי הלימוד :

  • ביבליותרפיה והדינמיקה של פעולת הקריאה: הגדרותיה של הביבליותרפיה וייצוגיה בשפה המדוברת ובחיי היומיום, האזנה נרטיבית והאזנה ביבליותרפית, מאפייניו הטיפוליים של הטקסט והפערים בו, תפקידו של הקורא, המרחק האסתטי בקריאה, אופני ההזדהות עם היצירה הספרותית, הטקסט כזולת עצמי, יחסי הקורא והגיבור הספרותי.
  • פנטזיה וריאליזם: תפקיד המיתוסים בחיי הנפש, תבניות חוזרות בעולם האגדות,
  • הפיכת שיח קונקרטי לשיח פנטסטי יצירתי, תרומתן של הספרות הפנטסטית והספרות הריאליסטית התמודדות עם מציאות מורכבת, דמויות וגיבורים ספרותיים בחדר הטיפולים.
  • טקסטים ותרומתם להתמודדות עם שינוי והתפתחות: התבוננות על המרחב
  • הטקסטואלי כמרחב מעברי. כתיבה יומנית ככלי להתמודדות עם משברים, ספרים מלווים לאורך החיים, עבודה נרטיבית עם טראומה והבנייה של הסיפור האישי.
  • הטקסט כמכנה משותף בקבוצה: הטקסט כקול שלישי בעבודה הטיפולית הקבוצתית.
  • תרומתו של הטקסט לקבוצה ולהתפתחותה, מסע הגיבור האישי והקבוצתי, מציאת והנכחת הסיפור הקבוצתי.
  • ביבליותרפיה בעבודה עם ילדים, הורים ומשפחות: ספרי ילדים ותפקידם ההתפתחותי,
  • עבודה משפחתית עם טקסט, שינוי תפקידים במשפחה באמצעות קריאת טקסטים, מתן מקום לסיפורו של ההורה ולסיפורו של הילד.
  • ביבליותרפיה בעבודה עם זקנה ועיבוד אבל ואובדן: פניה השונות של הזקנה בספרות.
  • כתיבת סיפור חיים עם קשישים, הספרות ככלי לעיבוד אבל.
  • ביבליותרפיה בעבודה עם חולי ונכות: הטקסט ככלי להתמודדות עם חולי ונכות, יחסי גוף ונפש בספרות, כתיבה על הגוף ככלי להתמודדות עם טראומות גופניות, הרחבתו של הסיפור האישי ושל תפיסת החולי והנכות באמצעות הטקסט הספרותי.
  • הטקסט והמטפל: תהליך בחירת טקסטים והמשמעות של הפגשת מטופלים עם טקסטים בעבודה הטיפולית, גבולות בעבודה הטיפולית בכלל ובעבודה הביבליותרפית בפרט.

תאריך תחילה: 16/05/17 תאריך סיום משוער: 11/07/17

קורס: פסיכודרמה ככלי לפיתוח מיומנויות בינאישיות – 40 ש"א לגמוה"ש

רציונל :

הפסיכודרמה היא שיטת טיפול אישית במסגרת קבוצתית. הפסיכודרמה מבוססת על האמונה שבכל אדם קיימים כוחות בריאה ויצירה. בכדי ליצור על האדם להתחבר לספונטניות שבתוכו. בפסיכודרמה אנחנו נותנים במה להתרחשויות בחיינו. במקום לדבר עליהם, אנחנו מציגים אותם, באופן ספונטאני כאן ועכשיו. בכל מפגש טיפולי נבחר מתוך הקבוצה מטופל עיקרי.

קורס זה מעניק כלים אפקטיביים-חווייתיים ועוצמתיים העשויים לסייע לעובד ליצור תקשורת מיטיבה תוך כדי הצמחת כוחות, יצירתיות, ספונטניות ואותנטיות. נכיר תיאורטיקנים כגון: וויניקוט, אריקסון, קוהוט, בולבי ועוד.

המרצה :  אופי דרדיקמן

דוקטורנטית בתחום תרבות ארגונית –משפחה ואירגונים – אונ' ת"א

מנחה סדנאות משחק ובמאית – אונ' בר אילן

פירוט נושאי הלימוד:

  • היכרות ראשונית עם עולם הפסיכודרמה
  • מושגים בסיסיים בשיטה הפסיכודרמטית-פרוטגוניסט ואנטגוניסט
  • מושגים בסיסיים בשיטה הפסיכודרמטית- כפיל, טלא, מציאות עודפת, שרינג.
  • בניית הזהות האישית- אינדוידואלית שלי
  • קונפליקטים פנימיים – מה ביני לבין עצמי
  • קונפליקטים בזירה המשפחתית- הורים וילדים
  • קונפליקטים בעולם העבודה
  • אני והילד שבי- חיבור לחלקים ילדיים כמקור לכוח יצירתית וספונטניות
  • זיהוי דפוסי התנהגות המאפיינים אותי
  • יצירת חזון לעתיד מיטיב
  • אני מצוי אל מול אני רצוי-שאיפות והגשמת יעדים
תאריך תחילה: 22/03/17 תאריך סיום משוער: 07/06/17

 

סוגיות בהפרעות אכילה – 39 ש"א לגמוה"ש

רציונל

הפרעות אכילה הנה מחלה  של העידן המודרני. הצומחת בין היתר בקונטקסט חברתי תרבותי.

הפרעת אכילה הנה דינאמיקה נפשית הנועצת את ציפורניה בגוף האדם ובאה לספר דרמה נפשית שמתחוללת מאחורי הסימפטומטיקה הפיזית.  בעשור האחרון קיימת עליה של עשרות אחוזים במספר האנשים {ובעיקר נשים} הסובלים מהפרעות אכילה.

המחלה גובה מחירים רבים מהחולה ומשפחתו{ מחירים בריאותיים גופניים, נפשיים, חברתיים, תעסוקתיים, כלכלים ועוד…}. קיימת חשיבות רבה להגברת המודעות בקרב כלל האוכלוסייה ובעיקר בקרב מטפלים הנפגשים ומטפלים באוכלוסיות מגוונות. הכרות , איתור והבנת הדינאמיקה העומדת מאחורי הפרעת האכילה, הנה קריטית לשם זיהוי וטיפול מוקדמים.

מרצה : כהן לב דורית

דורית כהן לב בהכשרתה, עובדת סוציאלית קלינית ,פסיכותרפיסטית. עובדת עם מתבגרים ומבוגרים. קליניקה פרטית ברמת גן ורחובות,צוות הפרעות אכילה קופת חולים.

הנושאים שיילמדו:

  • הפרעת אכילה מהי?- הדרמה מאחורי הפרעת האכילה.{תאוריות תרבותיות, פמינסטיות, יחסי אוביקט ועוד…}
  • אוכלוסיות בסיכון- מי כלול ונמצא בסיכון ללקות במחלה?
  • כיצד נראית הפרעת אכילה?- קריטריונים אבחוניים, הכרות עם סוגי ההפרעות והדינאמיקה המתקיימת בהן.
  • אימהות בצילן של הפרעות אכילה- העברה בינדורית של הפרעות אכילה
  • האחזות הנפש בגוף- מיניות , פגיעות מיניות והפרעות אכילה
  • זיהוי, איתור ודרכי מניעה –{אתרי אינטרנט, סימנים גופניים ונפשיים}
  • המערך הטיפול- " תפריט" לטיפול בהפרעות אכילה.
  • גישות ופרקטיקות טיפוליות.
  • סוגיות טיפוליות{העברה והעברה נגדית, התנגדות בטיפול}
  • הבאת מקרה וחשיבה קלינית משותפת
  • הפרעות אכילה בראי האומנות, הספרות והקולנוע.
מועד פתיחה : 23.03.2017

 

לוח קורסים עובדים סוציאליים תל אביב והמרכז 2017 

 

אנו מקיימים את הקורסים במכללת "אתגר" – רח' דוד חכמי 15 תל אביב

לרישום ופרטים –   "מכללת אתגר"

גל/רועי – 03-6385865 /03-6385877/ 03-6385853

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים